L-Arginine supplement

L-Arginine is een veelzijdig aminozuur dat geschikt is voor alle sporters. Het helpt het lichaam bij het opruimen van de afvalstoffen waardoor trainingen minder snel vermoeiend worden. Dat klinkt natuurlijk al goed. Daarnaast helpt L-Arginine het lichaam bij de herstelprocessen en wederopbouw van beschadigd spierweefsel na de training. Het is dus een niet te onderschatten supplement voor de topsporters, maar dus ook voor alle andere sporters,

De voordelen van L-Arginine
L-Arginine is een aminozuur dat in het lichaam het afvoeren van ammonia versnelt. Geef sporters een paar gram voordat ze gaan trainen, en ze worden minder snel moe. Als bij intensieve training de spieren het zwaar voor de kiezen krijgen, breken ze een deel van hun eiwitten af en zetten die om in energie. Een afbraakproduct dat daarbij vrijkomt is ammonia. Slim ingezette eiwitrijke voeding of BCAA’s kunnen de spiermassa tegen die afbraak beschermen, maar kunnen die toename van de concentratie ammonia in het bloed niet verhinderen. Ze zullen die zelfs verhogen. Een hoge concentratie ammonia maakt moe. Suppletie met L-Arginine vermindert die vermoeidheid. Dat is de eerste manier waarop L-Arginine in "pre-workout supplementen" de prestaties verbetert. 
Een tweede voordeel van L-Arginine is, dat het in het lichaam door het enzym NO-synthase wordt omgezet in stikstofmonoxide (in het Engels ‘nitrogen oxide’, of kortweg NO), een signaalstof die bloedvaten wijder maakt. Omdat bloedvaten die wijder zijn meer zuurstof en brandstof naar actieve spieren vervoeren, kan L-Arginine de prestaties verbeteren. 
Er is nog een manier waarop NO-boosters sporters helpen. Deze is het meest raadselachtig en het minst onderzocht, maar voor veel sporters misschien wel het meest interessant. In fundamenteel onderzoek zorgt hetzelfde NO ervoor dat spierweefsel na intensieve inspanning sterker wordt doordat het rondzwevende stamcellen aanzuigt en die verandert in spiercellen. Hoe meer NO er in de spieren aanwezig is, des te beter dat proces verloopt.

En dan is er nog het derde voordeel. L-Arginine is op een manier die we nog niet precies begrijpen, ook een afslankmiddel. Mensen, die L-Arginine slikken, houden meer spiermassa vast en verliezen meer vetmassa. In dierstudies ontwikkelden snelgroeiende dieren meer spiermassa en minder vetmassa als ze extra L-arginine door hun voer krijgen. Het is nog niet precies duidelijk hoe dat mogelijk is.

Nu zijn NO-boosters niet meer weg te denken uit de sportvoeding. Toch schitteren in sommige recente studies, waarin proefpersonen gedurende een langere periode L-Arginine krijgen, veel van die bovengenoemde positieve effecten door afwezigheid. Dat komt omdat de cellen L-arginine op de langere termijn gaan herkennen als een toxische stof die ze moeten afvoeren. Darmcellen nemen minder van het aminozuur op, en elders in het lichaam gaan cellen meer van het enzym arginase aanmaken. Arginase zet arginine om in ureum. Het duurt enkele dagen en misschien wel een paar weken totdat het aanpassingsproces van het lichaam is voltooid. Maar als dat zover is, dan verliezen NO-boosters onherroepelijk hun werking. De meeste NO-boosters, tenminste. Echter niet die van ons. 
In Arginine Topsport hebben we L-arginine gecombineerd met extracten uit druiven – Vitis vinifera in het Latijn – en de pijnboom Pinus Sylvestris. Deze bevatten proanthocyanidines. Die verbindingen remmen de activiteit van arginase, en zorgen er dus voor dat er meer argininemoleculen overblijven die bijvoorbeeld als grondstof kunnen dienen voor stikstofmonoxide. Daarmee heb je dus niet alleen een combinatie waarin je meer haalt uit L-arginine, maar ook een supplement dat niet snel zijn werking verliest. De proanthocyanidines blokkeren immers de reactie waarmee het lichaam zich wilt ontdoen van, het als ‘toxisch’ herkende, L-arginine.

Het bewijs voor dat laatste komt niet voort uit onderzoek naar sportsupplementen, maar uit onderzoek naar supplementen die de seksualiteit moeten stimuleren. Ook deze supplementen bevatten dikwijls L-arginine, die ook hun werking aan de omzetting van L-arginine in NO danken. Je vindt daarom dezelfde combinaties die wij gebruikten in onze Arginine ProElite in veel sekssupplementen. Hun werking is aangetoond in vele studies. De meest interessante daarvan is een onderzoek dat in 2010 verscheen in BJU International. Daarin gebruikten mannen dagelijks 80 mg proanthocyanidine en 2800 mg L-arginine per dag, en dat zes maanden lang. Tijdens die zes maanden verloor het supplement zijn werking niet. Integendeel. Het product ging zelfs beter werken naarmate de tijd verstreek.