Een evenwichtige voeding is de basis

Integrale Therapie Zoetermeer - Evenwichtige Voeding

Een evenwichtig samengestelde voeding is van essentieel belang voor een goede gezondheid. Ondanks het feit dat velen zich hier van bewust zijn, past lang niet iedereen dit in de praktijk toe. Doorgaans zijn de macro-voedingsstoffen (koolhydraten, vetten en eiwitten) meer dan voldoende in de Westerse voeding vertegenwoordigd, met uitzondering van voedingsvezels en veelal drinkt men te weinig vocht. De micro-voedingsstoffen (vitamines en mineralen) daarentegen komen regelmatig in onvoldoende hoeveelheden voor in de voeding. Een eenzijdige voeding kan de reden zijn, maar het komt ook veelvuldig voor bij zwangere, zogenden en ouderen. Andere redenen voor een onvoldoende inname van microvoedingsstoffen kunnen zijn: niet optimale opslag, bewerking of bereiding, of door het simpele feit dat er te weinig groente en fruit wordt gegeten.

ADH en gezondheid

Om de voeding van grote groepen te beoordelen zijn door de overheid voor de meeste microvoedingsstoffen zogenaamde Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheden (ADH) opgesteld. Er zijn ook enkele essentiële voedingsstoffen, zoals selenium, waarvoor nog geen ADH is vastgesteld. De ADH’s zijn hoeveelheden die zijn bedoeld om tekorten te voorkomen, met een ingebouwde veiligheidsmarge. ADH’s geven niet het niveau voor een optimale gezondheid aan: een onderwerp dat veel wetenschappers tegenwoordig bezig houdt. Ook is het bekend dat een aantal bevolkingsgroepen een hogere behoefte dan de ADH heeft: ouderen, kinderen in de groei, zieken, herstellenden, sporters, lijners, veganisten, mensen die roken en zwangere of zogende vrouwen zijn hier voorbeelden van. Ook chronisch gebruik van geneesmiddelen en stress kunnen de behoefte aan bepaalde vitamines doen toenemen.

Extra bescherming door hogere inname

Het idee dat hogere doses vitamines en mineralen een extra bijdrage aan de gezondheid
leveren wordt tegenwoordig door velen naar voren gebracht. Een tweemaal hogere inname dan de ADH van foliumzuur tijdens het begin van de zwangerschap verlaagt het risico van een open ruggetje bij pasgeborenen. De Gezondheidsraad beveelt ouderen boven 50 jaar en vrouwen tijdens de zwangerschap (vanaf de derde maand) extra vitamine D aan. Extra inname van vitamine B6, B12 en foliumzuur en anti-oxidanten kan bijdragen tot de verlaging van de kans op hart- en vaataandoeningen. De normale voeding kan niet altijd voorzien in de hoeveelheden die nodig zijn voor een optimale inname van microvoedingsstoffen en deze extra bescherming. Sommige voedingssupplementen bevatten dan ook hogere hoeveelheden vitamines en mineralen dan de ADH. Het gebruik van voedingssupplementen is een eenvoudige, effectieve en veilige manier om een optimale hoeveelheid vitamines en mineralen in te nemen.

De veiligheid en het nut van vitamines en mineralen

Vitamine A
Nodig voor huid, slijmvliezen gezichtsvermogen, botopbouw groei en weerstand. Meestal onvoldoende in de voeding Vooral bij zwangere. Voor snel herstel van huid, en weefsels.

Vitamine D
Helpt het lichaam calcium en fosfor benutten voor opbouw van botten en tanden. Ouderen en zwangere hebben extra nodig. Gebrek aan daglicht en bij donkere huid Gezondheidsraad adviseert tot 15 mcg per dag.

Vitamine E
Beschermend anti-oxidant. Maakt vrije radicalen onschadelijk Is nodig voor het functioneren van hart en bloedsomloop, zenuwen, spieren en rode bloedcellen. Gemiddeld voldoende. Bij voeding rijk aan meervoudig onverzadigde vetten hogere behoefte. Bescherming tegen hart- en vaataandoeningen (200-800 mg per dag)

Carotenen
Anti-oxidanten die vrije radicalen onschadelijk maken. Ondersteunen het immuunsysteem. Inname te laag door lage consumptie groente en fruit. Algemene celbescherming. Natuurlijke carotenen verdienen voorkeur. Beta-caroteen wordt in het lichaam omgezet in vitamine A.

Vitamine B1
Nodig voor het vrijmaken van energie uit koolhydraten Ondersteunt (thiamine) zenuwfuncties en de spijsvertering. Gemiddelde inname lager dan de ADH. Herstel tekort in de voeding.

Vitamine B2
Nodig voor het vrijmaken van energie uit koolhydraten, eiwitten en (riboflavine) vetten. Ook belangrijk voor de huid en de ogen. Gemiddelde inname lager dan de ADH. Aanvulling op de voeding.

Vitamine B3
Ondersteunt het zenuwstelsel. Voor de energieproductie in weefsels en (niacine) cellen. Voorziening in ons land onbekend. Zekerstellen van voldoende inname.

Pantotheenzuur
Maakt energie vrij uit voeding. Ondersteunt de groei en aanmaak van (vitamine B5) hormonen en antistoffen. Voorziening in ons land onbekend Zekerstellen van voldoende de inname.

Vitamine B6
Belangrijk voor de eiwitsynthese. Onmisbaar voor een goede weerstand, (pyridoxine) het zenuwstelsel, de huid, de spieren en het bloed.
Vooral bij ouderen en vrouwen komen tekorten voor. Gemiddelde inname lager dan de ADH.
Ter verlaging van het risico op hart- en vaataandoeningen.

Vitamine B12
Nodig voor de productie van rode bloedcellen en voor de bescherming (cobalamine) van zenuwcellen. Speciaal veganisten en ouderen kunnen aanvulling nodig hebben. Absorbtie in darmen is soms heel laag. Ter verlaging van het risico op hart- en vaataandoeningen. Bij lage
absorbtie.

Foliumzuur
Onmisbaar voor de groei en celdeling, met name voor de vorming van rode bloedcellen. Vooral belangrijk voor vrouwen in de vruchtbare jaren.
Bevordert groei van het zenuwstelsel van het ongeboren kind. Inname vooral door zwangere en ouderen onvoldoende. Ter preventie van open ruggetje en van hart- en vaataandoeningen.

Biotine
Betrokken bij de synthese van koolhydraten, eiwitten en vetten. Nodig voor huid, haren en nagels. Voorziening in ons land onbekend.

Vitamine C
Anti-oxidant die witte bloedcellen ondersteunt bij de strijd tegen infecties. Nodig voor de huid en bindweefsel en de opname van ijzer. Vooral ouderen, opgroeiende kinderen en rokers hebben een verhoogde behoefte. Ter verhoging van de weerstand en bevordering herstel.

Calcium
Bouwsteen van botten en tanden. Nodig voor het functioneren van zenuwen en spieren. Gemiddelde inname voldoende. Ter vertraging van botontkalking op latere leeftijd.

Fosfor
Nodig voor de botopbouw. Bouwsteen van ATP, de directe grondstof van energie in de spieren.Vaak te veel in de voeding. Hogere inname niet gewenst.

Magnesium
Speelt een rol bij de botopbouw, de energieproductie en het functioneren van zenuwen en spieren. Bovendien belangrijk voor hart en bloedsomloop. Bouwsteen van vele enzymen. Vaak weinig in de voeding. Bij stress, ter vermindering van botontkalking.

Koper
Onderdeel (met zink en mangaan) van het anti-oxidant enzymsysteem. Nodig voor de aanmaak van pigment en de ijzerstofwisseling. Exacte inname in ons land onbekend. Koper zit weinig in de voeding Hogere inname dan ADH doorgaans niet gewenst.

Chroom
Beïnvloedt de bloedsuikerspiegel. Doorgaans weinig in de voeding. Bij grote schommelingen van de bloedsuikerspiegel.

Jodium
Nodig voor de vorming van schildklierhormonen die de stofwisseling reguleren. Gemiddelde inname, vooral door vrouwen, te laag. Hogere doseringen dan de ADH uitsluitend op voorschrift arts.

IJzer
Zorgt voor transport van zuurstof als onderdeel van hemoglobine. In het bijzonder vrouwen krijgen vaak te weinig binnen. Bij bloedarmoede. Regelmatig extra inname is voor ouderen niet gewenst.

Mangaan
Onderdeel (met zink en koper) van het anti-oxidant enzymsysteem. Nodig voor de botopbouw, gewrichten en het zenuwstelsel. Inname in ons land onbekend. Zekerstellen van inname.

Molybdeen
Betrokken bij de stofwisseling van ijzer en de productie van urinezuur (een afvalproduct dat in urine zit). Inname in ons land onbekend. Zekerstellen van inname. Selenium Anti-oxidant mineraal dat vetachtige structuren van cellen en levercellen tegen oxidatie beschermt. Komt in onze voeding weinig voor. Verhoging weerstand. Verlaging risico op (borst)kanker.

Zink
Nodig voor de voortplanting, het immuunsysteem, de prostaat, weefselherstel, de bloedsuikerspiegel. Komt in de voeding vaak onvoldoende voor. Verhoging immuniteit weefselherstel, bij prostaatproblemen en bij problemen met de bloedsuikerspiegel.

Aanvulling van de voeding met voedingssupplementen is zeker aan te raden indien de voeding om welke reden dan ook niet toereikend zou zijn of om zeker te zijn van voldoende inname. De in deze kolom vermelde specifieke redenen voor extra inname per microvoedingsstof via voedingssupplementen zijn vastgesteld in algemeen erkende wetenschappelijke onderzoeken. In de praktijk blijkt extra inname van de andere vitamines en mineralen in diverse situaties ook een positief effect op de gezondheid te hebben. Wetenschappelijke bevestiging hiervan is nog gaande.

Integrale Therapie Zoetermeer - Evenwichtige Voeding - tabel

ADH = Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid
– = geen ADH vastgesteld
mg = milligram (een duizendste deel van een gram)
mcg = microgram (een duizendste deel van een milligram)

1 Richtlijn van de Europese Gemeenschap betreffende voedingswaarde etikettering van
levensmiddelen (90/496/EEG).

2 Maximaal 800 mcg voor zwangere en vrouwen met een kinderwens.

3 Nicotinamide en nicotinezuur zijn twee vormen van vitamine B-3. Nicotinezuur is bij dagelijks gebruik in hoge doses minder veilig dan nicotinamide.

4 De veilige niveaus zijn voor dagelijkse inname, waarbij geen gezondheidsproblemen
zijn opgetreden. Dat wil niet zeggen dat hogere niveaus altijd onveilig zijn, met name bij kort durend gebruik (enige weken). Overschrijding van deze veilige niveaus bij voorkeur onder begeleiding van een deskundige.

Deze brochure is samengesteld op basis van de volgende bronnen:
• Vitamins en Minerals: A Scientific Evaluation of the Range of Safe Intakes, dr. D. Shrimpton;
• Vitamin and Mineral Safety, dr. J.N. Hathcock 1997;
• Benefits of Nutritional Supplements, dr. A. Dickinson;
• de Nederlandse Voedingsnormen 1989 en de Voedselconsumptiepeiling 1992 en 1998

De rapporten over veiligheid zijn opgesteld op basis van meer dan 300 peerreviewed, wetenschappelijke publicaties over de veiligheid van dagelijkse inname van vitamines en mineralen uit voeding en supplementen. NPN is de branchevereniging voor producenten, groothandelaren, importeurs en distributeurs van natuurvoeding- en reformproducten, voedingssupplementen, vitamine- en kruidenpreparaten en natuurcosmetica.

Uitgangspunt van de NPN is dat een goede volwaardige en gevarieerde voeding, gecombineerd met het gebruik van gezondheidsproducten (vitamines, mineralen, spoorelementen, kruiden, essentiële vetzuren,  voedingsvezels, pre- en probiotica etc.) zorgt voor een optimale voorziening van essentiële en andere gezondheidsbevorderende voedingsstoffen. Hierdoor kan het lichaam zo lang mogelijk in een goede conditie blijven. Iedereen kan door een bewuste voeding en leefwijze zelf veel aan het behoud van de gezondheid doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *